Isaac Newton Kimdir?

Isaac Newton, 17. ve 18. yüzyılda bilime yaptığı katkılardan dolayı dünya tarihinde önemli bir yere sahiptir. Bu yazının ilk kısmında Newton’un hayatı hakkında bilgi verilecek, ikinci kısmında ise Isaac Newton’un bilime yaptığı katkılara değinilecektir.

Isaac Newton’un Hayatı

Isaac Newton, 25 Aralık 1642’de Woolsthrope’de doğdu. Babası daha o doğmadan önce ölmüştü. Annesi, Newton 4 yaşındayken tekrar evlendi. Evlilik sonrasında Newton’un annesi, yeni kocasının yanına taşındı ve Newton’u da anneannesine bıraktı. Newton, çocukluğunun büyük bir kısmını anneannesinin yanında geçirdi. Grantham’da okula başladı. Eğitimini 1661’den itibaren Cambridge’de sürdürdü. Newton, Cambridge’de çok başarılıydı fakat başarısıyla çok göze batan bir öğrenci değildi. Üniversite hayatı boyunca hem çalışıp hem de okudu. Üniversitede ortaya çıkan veba salgını nedeniyle, Cambridge kapatıldı. Ama bu iki yıl içerisinde pek hevesli olmadığı çiftlik işleriyle uğraştı.

Bu çiftlik yılları Newton’un gelişmesine çok büyük katkı sağlamıştır. Bu süreçte kütle çekimi üzerine düşünmeye başladı Newton. Ayrıca diferansiyel ve integral çalışmalarına da bu dönemde başlamıştır. Geçmişte alan, yay uzunluğu, tanjant bulma gibi eskiden kullanılan yöntemleri diferansiyel hesaplamayı temel alarak birleştirdi. Çiftlikte karanlık bir odada güneş ışığını bir prizmaya tutarak ışık tayfı oluşturmuş ve beyaz ışığın tek başına bir birim olmadığını fark etmiştir.

1667’de Newton üniversite tekrar açılınca Cambridge’e geri döndü ve iki yıl sonra matematik profesörü oldu. Newton yaklaşık 30 yıl Cambridge’de kaldı ve mektuplar yoluyla diğer bilim insanları ile konuşarak tek başına çalışmalarına devam etti. Bu yıllar boyunca en büyük eseri olan Principia kitabını hazırladı ve tamamladı. Işık ile ilgili çiftlikte yaptığı deneyler sonucu mercekli teleskopların kusurlar yarattığını fark etti ve kendisi bir yansıtmalı teleskop geliştirdi. 1668’de bu teleskop ile bilim dünyasının ilgisini çekti ve 1672’de Royal Society’nin üyesi oldu

Newton 1687 yılında Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica (Doğa Felsefesinin Matematiksel İlkeleri) adlı kitabını yayınladı. Üç bölümden oluşan kitabın ilk bölümde Galileo’nun deneylerinden övgü ile söz eder ve Kepler kanunlarını matematiksel olarak ispatlar. Bu bölümde kendi ismi ile anılan Newton hareket yasalarını açıkladı. İkinci bölümde akışkan içindeki hareketleri incelemiştir ve en iyi gemi tasarımı için öneriler koymuştur. Bu bölümde dalga hareketlerini matematiksel incelemesi ilgi çekmiştir.

1696’da Newton’a Kraliyet darphanesinin müdürlüğü teklif edildi ve Newton kabul ederek Londra’ya yerleşti. Bu işini çok ciddiye almıştı ve özellikle sahte paralara karşı büyük bir mücadele başlattı. Newton Londra’daki yaşamı sevmişti ve artık akademik çalışmalar ile çok ilgilenmek istemiyordu. 1703’te Royal Society’nin başına getirildi ve ölümüne kadar bu görevde kaldı. 1705’te şövalyelik unvanı aldı. Newton 31 Mart 1727’de hayatını kaybetti ve Westminister Manastırı’nda gömüldü.

Newton’un ilişkisi olarak bilinen tek olay 19 yaşındayken yerel bir eczane sahibinin üvey kızı Miss Storey ile nişanlandı. Fakat Newton’un yoğun çalışması nedeniyle, bu nişanlanma evliliğe dönüşemeden bitmiştir.

Newton’un Bilime Katkıları

Newton, bilime çok önemli katkılarda bulunmuştur. Bundan dolayıdır ki hala bilim tarihi denildiğinde akla gelen 3-4 isimde en başlarda yer alır hala. Newton bilim alanların yaptığı katkılar aşağıda verilmiştir.

• Matematik
    • Mategmatikte eğrilerin diferansiyelinin alarak eğimlerini bulmayı bilime kazandırmıştır.
    • Şekillerin alanlarını bulabilmek için integral’i bulmuştur.
    • İntegral ve türevin birbirinin tersi olduğunu keşfetmiştir.
    • (a+b)^n ifadesinin üstel seriye açılımını veren genel iki terimli teoremini buldu
  • Mekanik
    • Merkezkaç kuvveti ile Kepler yasasını entegre ederek kütle çekimi yasasını ortaya koydu.
    • Eylemsizlik ilkesi
    • Newton mekaniği yakın çevremizdeki hareketleri açıklayan bir bakış açısıdır, atom altı parçacıkları için kuantum mekaniği, galaktik hareketler için ise görelilik kuramları uygulanır. Newton mekaniği büyük yıldız ve gezegenlerin yörüngelerini hesaplarken bazı küçük sapmalara neden olmaktadır fakat dünyadaki küçük cisimler ve mühendislik hesaplamalarında bunlar tamamen göz ardı edilebilecek kadar küçüktür.
    • Newton Hareket Yasaları
        1. Hareketli bir cisim dışarıdan bir kuvvete maruz kalmazsa doğrusal hareketini sürdürür.
        2. Kütlesi “m” olan bir cisme uygulanan “F” kuvveti ile “a” ivmesi arasında F=ma bağıntısı vardır.
        3. Her etkiye karşı ona eşit bir tepki vardır.
  • Optik
    • Newton bir ışık kaynağından çıkan ışığın bir cisme çarpıp aydınlatması olayına farklı bakmış, ışığın hareket ettiğini ve sonlu bir hızı olduğunu düşünmüştür. Mercek ve prizmalar kullanarak bu ışık tayfını tekrar beyaz ışığa çevirmeyi de başarmıştır.
    • Newton karanlık bir odada küçük bir delikten gelen güneş ışığını bir prizmadan geçirerek bir renk tayfı oluşturmuş ve gökkuşaklarının nasıl oluştuğunu açıklamıştır.